مایه ی حیات

مایه ی حیات
وَ جَعَلنا مِن الماءَ كُلُّ شَي ء 
قالب وبلاگ
نويسنده
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مایه ی حیات و آدرس ab93.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





تیوپی – مصر: سد بزرگ رنسانس اتیوپی و رودخانه نیل

اینم از قسمت آخر " جنگ بر سر آب" . این بار میریم به آفریقا. سد بزرگ رنسانس در رودخانه ی نیل. اتیوپی - مصر

این دو کشور هم مثل کشور هایی که نام برده شدند سر این دعوا دارند که یکی طالب انرژیه و اون یکی طالب آب. اینبار اتیوپی قصد ساخت سد بزرگی در رود نیل نزدیک مرز سودان داره . با ساخت این سد نه تنها برق اتیوپی بلکه کل اون منطقه تامین میشه. حالا دولت مصر نگران اینه که با ساخت این سد میزان آب ورودی به مصر کاهش پیدا کنه. از طرفی سودان هم موافق ساخت سد و مصر باید یه تنه با این مشکل مقابله کنه. 

طبق توفقات سال های 1929 - 1959 ، کشور مصر حق وتوی پروژه های بالا دست رودخونه رو داره ، به دلیل ایکه دو سوم آب نیل مطعلق به مصره. حالا اتیوپی داره این توافقات رو زیر پا میزاره. 

تا کنون تلاش هایی برای حل این مشکلات صورت گرفته اما نتیجه ای نداده . تو این توافقات گفته شده بود که کشورهای مصر و سودان و اتیوپی باید از نظر اقتصادی به هم ملحق بشن ، یعنی از انرژی سد به نسبت بین خودشون استفاده ببرن که فعلا نتیجه ای نداده. اگه ساخت سد با همین وضع پیش بره ، پروژه سال 2017 تکمیل میشه .

تلاش ها برای دستیابی به توافقی چند جانبه درباره حوضه ی روبه رشد نیل، تاکنون شکست خورده است. یک مثال برای این مورد توافق چارچوب همکاری در سال 2010 است که در آن گفته شده بود کشورهای بالادستی باید به کشورهای پایین دستی (مصر و سودان) که با وجود تغییر فضای اقتصادی منطقه، حاضر به رها کردن حقوق تاریخی شان شده اند، ملحق شوند. انتظار می رود سد بزرگ رنسانس اتیوپی، سال 2017 تکمیل شود.

 

beytoote



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 10 اسفند 1393برچسب:, ] [ 19:41 ] [ مهدی غنی زاده ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ برای کمک به حل مسئله ی کمبود آب در کشورمون ایجاد شده و سعی میشه تا با ارائه ی آمار و راهکار هایی به حفظ این مایه ی ارزشمند یاری شود.
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 484
بازدید کل : 26004
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 279
تعداد آنلاین : 1